Monday, April 25, 2011

Kemerdekaan !

Assalamualaikum


Merdeka !
Merdeka !
Merdeka !
Laungan ini pernah didengari ketika tanggal 31 Ogos 1957 di Stadium Merdeka oleh Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj ...
Sehingga sekarang laungan ini akan kita dengar setiap tahun tetapi dari pemimpin yang berlainan yang memimpin negara kita iaitu Malaysia ...
Tapi .................

Adakah kehanggatan kemerdekaan itu masih terasa sehingga sekarang ?
Adakah rasanya seperti dahulu ?
Apakah erti kemerdekaan sekarang ini untuk kita ?


Walaupun tinggal 125 hari lagi sebelum merdeka ...
Tetapi kita rasa ke detik itu ?
Ataupun kita hanya ambik tak tahu ?
Atau benda ini hanya perhiasan didataran merdeka ?
Kita lampak atau pura-pura tak lampak ?
Atau kita buat-buat tak lampak ?
Atau kemerdekaan itu hanya sekadar nama ...
Dan telah lupus dalam ingatan kita ...


Fikir-fikirkanlah wahai Rakyat Malaysia !


Wassalam

8 comments:

miloais said...

kehangatan dah tak terasa
sebab - erti kemerdekaan tu dah hilang di telan arus kemodenan...

erti merdeka pada budak2 sekarang - CUTI!

farah wahedda said...

merdeka !merdeka1 merdeka ^^

Awan Biru said...

Merdeka hanya pada nama tetapi minda kita masih lagi dijajah. Bermaknakah ia?

liyana said...

PATRIOTIK2...btw..come to my blog..special entry

NOOR FATIN said...

skrg dah x mcm dlu.. :(

Woofer Storm said...

merdeka kini dan dulu dah tak sama..
dulu berjuang untuk mendaulatkan mlysia,tapi kini skadar singgah dibibir sahaja.ermmm

Wanie-san said...

emmm skrg ni wpon merdeka dah tak rasa pape sbb kita xlahir pada zaman sebelum merdeka....tu yg payah..bila dah terkena baru la nak hargai tu la ni la...manusia kan..

NICK IRFAN said...

suasana merdeka x berapa meriah sgt suasana thn bru lagi meriah aku rasa.. hehe

Pembaca-pembaca Farhan