Sunday, May 1, 2011

Sukarnya

Assalamualaikum


Sukar ke ...
Sangat sukar ke ...
Sangat sukar ke kata-kata itu hendak dikeluarkan dari mulutmu ...
Berat sangat ke ?
Bagaikan ada sesuatu dimulutmu itu yang menyebabkan terkelu dirimu untuk mengeluarkan kata-kata ini ...


Kenapa ?
Adakah sikapmu itu yang membuatkan begitu ?
Ataupun dah memang kamu diajar untuk tidak mengeluarkan kata-kata ini semudahnya ...
Ataupun disebabkan egomu yang menyebabkan kamu begitu ...
Sungguh sukar kan dirimu ...

Ataupun kamu tidak perasan kesalahan yang telah dirimu lakukan ...
Sememangnya begitu ?

Diriku ini tidak kisah untuk datang dan memohom kemaafan daripadamu ...
Diriku mengharap dirimu memaafkan segala kesalahan diriku ...
Dan diriku tahu yang diri ini tidaklah sempurna ...
Banyak kekuranganya ...

Begitu sukar untuk kita mengeluarkan kata-kata ini ...
Kenapa ?
Apakah faktornya ?


Wassalam

13 comments:

SyedGraphiX said...

sebab ego la susah nak mintak maaf... sy pun ego menebal dalam diri ni...

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Insyaalah makcik tak, sebab orang sukar melafazkan maaf , orang ego dan sombong.rasa diri dia betul tak pernah wat salah.

mia.lia said...

saya nak mintak maaf

p/s sng je ? hehe

Titisan Hujan said...

org yg bsalah pn blom tentu nk ucapkan maaf apatah lagi yg tidak bersalah

pape pn biarlah kt yg amalkan kata itu

MAAF & TERIMA KASIH

NAZRUL AZAT said...

saye datang sini nak cari pasal dgn ann, yeeayyyy

suha said...

memberi kemaafan adlh dendam terindah =)

eh kite nye template lebih kurng je ek..hehe awk punye ade tgn pegang pensel,sy lak tgn pegang pen =)

muhammad iqbal hakimi bin tahir said...

kalau dah tahu kita salah cepat2lah mintak maaf..lagi senang dari kita duk bermusuh..huhu

NOOR FATIN said...

ucapan maaf senang diungkapkan tapi untuk melupakan amat payah..

| gad1s s0ypans | said...

hikhik....
nk gad1s ke yg luah kan kata2 tue.....???

c(:

Diyana said...

semoga satu hari nanti si dia sudi mengeluarkan perkataan maaf buat kamu -=D

betulkan nak suruh keluarkan maaf kan.Sorry , agak blur

zati embong said...

bagi dia mungkin susah
mungkin dia jarang atau xpernah ungkapkan kata2 maaf O.o

sabar jela ye.

Cik Bidadari said...

asasnya kita adalah as-salam(nama allah yang ke 5)... kena cari ruang yang betul untuk sedar apa yang tak betul okey... take time... tapi berbaloi... insyallah.. paling senang nak buat... kitalah maafkan diri sendiri dan orang lain... biar orag lain menysul ikut jejak kita

Fyqa said...

err... ego yg tnggi mmbuatkan ianya sukar

Pembaca-pembaca Farhan